Blog#1 – #breekdeweek – #hetgebaar

  • Facebook
  • LinkedIn

Bandwith of the senses – Thor Noninthrandus

Thor Noninthrandus maakte er dit plaatje van. Hier zie je hoe informatie bij ons binnenkomt. Slechts 0,7% van de informatie die we opnemen komt bewust bij ons binnen (zie het grijze blokje rechtsonder), de rest van de informatie komt onbewust bij je naar binnen. Hoe? Visueel, kinetisch, auditief en via smaak.

  • Facebook
  • LinkedIn
Visueel (sight)
Je ziet hier heel duidelijk dat het grootste gedeelte van de informatie die wij binnenkrijgen via onze ogen gaat. We hebben de hele dag onze ogen open en zien van alles wat er om ons heen gebeurt. Niet dat je alles ook bewust opneemt, je selecteert. Stel je voor dat je autorijdt en ook rekening moet houden met de koeien in de wei. Die zijn niet belangrijk tijdens je rit, alleen als je bijvoorbeeld een keer een kudde koeien tegenkomt die de weg oversteekt. De bandwijdte van onze ogen is vergelijkbaar met een computernetwerk. We herkennen dingen, zien patronen en dat alles in een oogwenk.

Omdat dit visuele stuk ervoor zorgt dat er zoveel informatie bij ons naar binnen glipt, zelfs zonder dat we het in de gaten hebben, zouden we dit moeten gebruiken om lastige kwesties inzichtelijk te maken. Een prachtig voorbeeld hiervan vind je in deze Ted Talk van David MacCandles: The beauty of data visualization.

  • Facebook
  • LinkedIn
Kinetisch (touch)
Veel informatie halen we uit onze aanraking. Onze vingers zijn gevoelig en geven specifieke informatie over materialen die we in handen krijgen of aanraken. Daar komt ons gevoel bij, met het verwerken van die aanrakingen. Baby’s doen niets anders dan alles aanraken, pakken en in hun mond stoppen. Het levert ze een schat aan ervaring op. Ze weten al heel snel of iets fijn is of niet, of wat prettig of vervelend aanvoelt. Maar als we het over bandwijdte hebben, kan je onze aanraking vergelijken met een usb stick. De hoeveelheid informatie die je op die manier binnenkrijgt, is vele malen minder dan dat grote visuele computernetwerk.

  • Facebook
  • LinkedIn
Auditief en reuk (hearing / smell)
Via onze oren komt ook informatie naar binnen. Vaak zonder dat we het zelf weten. Als je aan het werk bent en je luistert naar de radio, hoor je op het hele uur wat het nieuws is, worden weetjes over artiesten of gebeurtenissen aan je medegedeeld en zing je voor je het weet een liedje mee, terwijl je niet eens wist dat je naar de tekst had geluisterd. Dit is een bron van informatie die dove kinderen in de beginperiode van hun leven missen. Daarom is het bij hen extra belangrijk om hen dezelfde informatie mee te geven die voor horende kinderen zo vanzelfsprekend meekrijgen, maar dan via visuele wegen.
  • Facebook
  • LinkedIn
Met reuk krijgen we geuren naar binnen. Geuren die ons kunnen waarschuwen voor eventueel gevaar: gas, of waarbij het water je in de mond loopt: de geur van een heerlijke maaltijd die je tegemoet komt als je je huis of een restaurant binnenstapt.
Op het plaatje kan je al zien dat de bandwijdt van onze reuk weer een stapje minder wordt. Het is vergelijkbaar met een harddisk met een lage limiet.

  • Facebook
  • LinkedIn
Smaak (taste)
Smaak kan je dan misschien zien als de simpele rekenmachine, die heeft weinig bandwijdte en geeft ons minder informatie. Wanneer we iets proeven krijgen we informatie over of iets bitter is, zoet of zuur of zout. Afhankelijk van onze eigen smaak weten we op een gegeven moment wanneer we iets lekker of vies vinden. Ook hier kan iets proeven ons waarschuwen. Vroeger speelde je vast weleens buiten in de bosjes, waar je leuke besjes vond. Maar heb je deze weleens geproefd? Meestal vinden we deze niet lekker en spugen ze snel uit. Ze zijn voor ons niet eetbaar. Terwijl we zoete druiven, bramen of aardbeien graag plukken en in onze monden stoppen.

Eerste blog
Waarom dit bericht als eerste blog?
Omdat het mij om visuele informatie gaat. Wat stralen we uit? Welke gebaren gebruik je om iets aan een ander over te brengen? Om je boodschap duidelijker te maken?Wat gebeurt er als we bewuster om leren gaan met onze visuele boodschappen? Dat vind ik interessant en ik hoop jij ook.

MIjn intentie is om elke week een blog te schrijven over een gebaar. Deze publiceer ik elke woensdag, 12.00 uur. Daarmee breek ik de week. Vandaar de hashtags #breekdeweek en #hetgebaar. Ik wens jullie en mezelf veel plezier met deze nieuwe insteek en nodig je vooral uit te reageren of gebaren aan te dragen.

Irina Hoffer

Share This

Share This

Share this post with your friends!

Share This

Share this post with your friends!